Prierez dejín Oravskej lesnej železnice
Stručná história Oravskej lesnej železnice na stiahnutie
-
Vypracovanie projektu stavby
1916Oravský komposesorát nechal vypracovať projekt stavby lesnej železnice, určenej na dopravu vyťaženej drevnej hmoty vo svojich lesných správach Mútne a Zákamenné.
-
Výstavba trate
1918Bola postavená železničná trať s rozchodom 760 m n. m. Trať viedla z Lokce do Oravskej Lesnej. Výstavbu lesnej železnice uskutočnila firma Nagy és Radó z Budapešti. Na stavbu železnice boli nasadení talianski vojnoví zajatci. Nová trať nebola prepojená s verejnou železničnou sieťou. Sídlo správy železnice, depo a výhrevne boli postavené v obci Lokca a slúžili až do r. 1931.
-
Plán prepojenia s lokálnou železnicou
1921Vedenie Oravského komposesorátu nechalo vypracovať projekty na prepojenie Oravskej lesnej železnice k lokálnej železnici. Uvažovalo sa o dvoch variantoch. Jeden viedol cez vrch Príslop do Oravského Podzámku a druhý cez Námestovo do Tvrdošína. Kvôli vysokým nákladom neboli realizované.
-
Zámer prepojenia s kysuckou železnicou
1924Vznikol zámer spojiť Oravskú lesnú železnicu s obdobnou traťou na Kysuciach.
-
Prepojenie s kysuckou železnicou
1925Projekt spojenia Oravskej lesnej železnice s kysuckou lesnou železnicou vytvorila firma dipl. Ing. Edmund a Ladislav Gál z Ružomberka. Jeho realizáciou vznikol spojený dopravný systém Kysucká a Oravská lesná železnica
-
Výstavba stanice Tanečník
1926Oravský komposesorát uskutočnil stavbu spojovacej časti lesnej železnice Beskyd - Chmúra. Trať bola postavená so systémom piatich úvratí, z ktorých boli tri v teréne a ako úvraťové boli riešené aj stanice Chmúra a Sedlo Beskyd. V tom istom roku bola postavená stanica Oravská Lesná Tanečník, kde je dnes areál múzea Oravskej lesnej železnice.
-
Povolenie na využívanie trate
1928Ministerstvo železníc Československej republiky vydalo oficiálne prevádzkové povolenie na využívanie novopostavenej dráhy.
-
Zrušenie depa v Lokci
1931Výhrevne a depo v obci Lokca boli zrušené a nové výhrevne a depo boli postavené na stanici v obci Zákamenné, v priestoroch zrušenej parnej píly.
-
DRUHÁ SVETOVÁ VOJNA
1945 -
Poškodenie dráhy
1944Dráha spojenej Kysuckej a Oravskej lesnej železnice bola počas bojov v SNP poškodená príslušníkmi protifašistického odboja, aby ju nemohli využívať jednotky okupantov.
-
Zrušenie Oravského komposesorátu
1945Po druhej svetovej vojne bol zrušený Oravský komposesorát. Správu lesného fondu prevzali Československé štátne lesy. Spojená Kysucká a Oravská lesná železnica boli v prevádzke pod správou Lesného závodu Zákamenné.
-
Kysucká a Oravská lesná železnica ako preprava osôb
1946Nepriaznivý stav dopravy po prechode frontu a oslobodení Slovenska viedol k myšlienke využiť spojenú Kysuckú a Oravskú lesnú železnicu na dopravu pasažierov, ale tento projekt nebol realizovaný.
-
Vážne poškodenie železnice
1965Lesná železnica bola vážne poškodená v dôsledku živelnej pohromy a následnej povodne.
-
Ukončenie komerčnej prepravy
1967Štátne lesy prijali rozhodnutie ukončiť komerčnú prevádzku na lesnej železnici, ktorá bola opotrebovaná a technicky zastaraná.
-
Zrušenie Kysuckej a Oravskej lesnej železnice
1969Kysucká a Oravská lesná železnica boli zrušené, súčasne bolo prijaté riešenie zachovať technicky a historicky najzaujímavejšiu časť (de facto spojovaciu trať s úvraťami) ako technickú pamiatku. Ostatné časti železnice boli po etapách demontované do r. 1972.
-
Tragické nešťastie
1970Na železnici došlo k tragickému nešťastiu, pri ktorom jeden zamestnanec prišiel o život a traja sa zranili.
-
Vznik projektu na vybudovanie skanzenu
1971Vznikol projekt vybudovania skanzenu pri lesnej železnici. Tento skanzen v súčasnosti prevádzkuje Kysucké múzeum v Čadci.
-
Kysucký úsek ako súčasť múzea
1974Kysucké múzeum v Čadci prevzalo do svojej správy zachovanú časť lesnej železnice na Kysuciach. Oravská časť ostala bez jasne určeného správcu.
-
Záchrana Oravskej lesnej železnice
1986Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava začalo systematické úsilie o záchranu zachovanej časti železnice na Orave.
-
Oravský úsek ako súčasť múzea
1988Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava prevzalo do svojej správy Oravskú lesnú železnicu a vypracovalo projekt jej revitalizácie.
-
Národné kultúrne pamiatky
1991Zachovalá časť lesnej železnice na Orave aj na Kysuciach bola vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku.
-
Dohoda o revitalizácii oboch železníc
1992Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava a Kysucké múzeum v Čadci uzavreli dohodu o revitalizácii Kysuckej a Oravskej lesnej železnice.
-
Rekonštrukcia Oravskej lesnej železnice
1996Rekonštrukčné práce na trati v Sedle Beskyd a na moste pri stanici Tanečník vykonalo Železničné vojsko Ozbrojených síl Slovenskej republiky.
-
Zrušenie rekonštrukcie
1997V dôsledku živelnej pohromy a následnej havarijnej situácie na Kysuciach nebol projekt revitalizácie Oravskej lesnej železnice dokončený.
-
Vypracovanie projektu revitalizácie Oravskej lesnej železnice
2004Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava nechalo vypracovať projekt revitalizácie Oravskej lesnej železnice. Projekt na obnovu trate zhotovila spoločnosť Reming Consult a. s. Bratislava – Ing. Ján Špánik a Ing. Roman Ličko a projektovú dokumentáciu na obnovu objektov spracovala firma INKOPP s.r.o. Žilina.
-
Získanie prostriedkov na revitalizáciu
2005Prostriedky na realizáciu obnovy železnice sa podarilo získať z projektu Európskej únie pod názvom "Využitie potenciálu hornej Oravy v oblasti cestovného ruchu revitalizáciou Lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce", spájajúcej oravský a severopovažský región.
-
Ukončenie revitalizácie
2007Práce na revitalizácii Oravskej lesnej železnice, ktoré prebehli v r. 2005 - 2007, realizovala firma KOTEZA s. r. o. Vrútky.
-
Oravská lesná železnica sprístupnená verejnosti
2008Oravská lesná železnica bola sprístupnená verejnosti. Koľajové vozidlá premávajú na trase Stanica Oravská Lesná - Tanečník - Sedlo Beskyd a späť. Súčasne bola otvorená expozícia História a súčasnosť Oravskej lesnej železnice, umiestnená v Budove pre lesných robotníkov. Budova sa nachádza v areáli Stanice Oravská Lesná - Tanečník.
-
Parná lokomotíva Gontkulák sa vrátila na trať
2011Na trati Oravskej lesnej železnice začala premávať parná lokomotíva ČKD 1441/1928, známa ako Gontkulák.
-
Výstavba Goralskej drevenice
2012V areáli stanice Sedlo Beskyd bola umiestnená drevenica s etnografickou expozíciou, zameranou na život Goralov. Realizácia tohto diela bola uskutočnená v rámci projektu Európskej únie "Gorali včera a dnes".