Prierez dejín Oravskej lesnej železnice

Stručná história Oravskej lesnej železnice na stiahnutie

 

  • Vypracovanie projektu stavby

    1916

    Oravský komposesorát nechal vypracovať projekt stavby lesnej železnice, určenej na dopravu vyťaženej drevnej hmoty vo svojich lesných správach Mútne a Zákamenné.

  • Výstavba trate

    1918

    Bola postavená železničná trať s rozchodom 760 m n. m. Trať viedla z Lokce do Oravskej Lesnej. Výstavbu lesnej železnice uskutočnila firma Nagy és Radó z Budapešti. Na stavbu železnice boli nasadení talianski vojnoví zajatci. Nová trať nebola prepojená s verejnou železničnou sieťou. Sídlo správy železnice, depo a výhrevne boli postavené v obci Lokca a slúžili až do r. 1931.

  • Plán prepojenia s lokálnou železnicou

    1921

    Vedenie Oravského komposesorátu nechalo vypracovať projekty na prepojenie Oravskej lesnej železnice k lokálnej železnici. Uvažovalo sa o dvoch variantoch. Jeden viedol cez vrch Príslop do Oravského Podzámku a druhý cez Námestovo do Tvrdošína. Kvôli vysokým nákladom neboli realizované.

  • Zámer prepojenia s kysuckou železnicou

    1924

    Vznikol zámer spojiť Oravskú lesnú železnicu s obdobnou traťou na Kysuciach.

  • Prepojenie s kysuckou železnicou

    1925

    Projekt spojenia Oravskej lesnej železnice s kysuckou lesnou železnicou vytvorila firma dipl. Ing. Edmund a Ladislav Gál z Ružomberka. Jeho realizáciou vznikol spojený dopravný systém Kysucká a Oravská lesná železnica

  • Výstavba stanice Tanečník

    1926

    Oravský komposesorát uskutočnil stavbu spojovacej časti lesnej železnice Beskyd - Chmúra. Trať bola postavená so systémom piatich úvratí, z ktorých boli tri v teréne a ako úvraťové boli riešené aj stanice Chmúra a Sedlo Beskyd. V tom istom roku bola postavená stanica Oravská Lesná Tanečník, kde je dnes areál múzea Oravskej lesnej železnice.

  • Povolenie na využívanie trate

    1928

    Ministerstvo železníc Československej republiky vydalo oficiálne prevádzkové povolenie na využívanie novopostavenej dráhy.

  • Zrušenie depa v Lokci

    1931

    Výhrevne a depo v obci Lokca boli zrušené a nové výhrevne a depo boli postavené na stanici v obci Zákamenné, v priestoroch zrušenej parnej píly.

  • DRUHÁ SVETOVÁ VOJNA

    1945

  • Poškodenie dráhy

    1944

    Dráha spojenej Kysuckej a Oravskej lesnej železnice bola počas bojov v SNP poškodená príslušníkmi protifašistického odboja, aby ju nemohli využívať jednotky okupantov.

  • Zrušenie Oravského komposesorátu

    1945

    Po druhej svetovej vojne bol zrušený Oravský komposesorát. Správu lesného fondu prevzali Československé štátne lesy. Spojená Kysucká a Oravská lesná železnica boli v prevádzke pod správou Lesného závodu Zákamenné.

  • Kysucká a Oravská lesná železnica ako preprava osôb

    1946

    Nepriaznivý stav dopravy po prechode frontu a oslobodení Slovenska viedol k myšlienke využiť spojenú Kysuckú a Oravskú lesnú železnicu na dopravu pasažierov, ale tento projekt nebol realizovaný.

  • Vážne poškodenie železnice

    1965

    Lesná železnica bola vážne poškodená v dôsledku živelnej pohromy a následnej povodne.

  • Ukončenie komerčnej prepravy

    1967

    Štátne lesy prijali rozhodnutie ukončiť komerčnú prevádzku na lesnej železnici, ktorá bola opotrebovaná a technicky zastaraná.

  • Zrušenie Kysuckej a Oravskej lesnej železnice

    1969

    Kysucká a Oravská lesná železnica boli zrušené, súčasne bolo prijaté riešenie zachovať technicky a historicky najzaujímavejšiu časť (de facto spojovaciu trať s úvraťami) ako technickú pamiatku. Ostatné časti železnice boli po etapách demontované do r. 1972.

  • Tragické nešťastie

    1970

    Na železnici došlo k tragickému nešťastiu, pri ktorom jeden zamestnanec prišiel o život a traja sa zranili.

  • Vznik projektu na vybudovanie skanzenu

    1971

    Vznikol projekt vybudovania skanzenu pri lesnej železnici. Tento skanzen v súčasnosti prevádzkuje Kysucké múzeum v Čadci.

  • Kysucký úsek ako súčasť múzea

    1974

    Kysucké múzeum v Čadci prevzalo do svojej správy zachovanú časť lesnej železnice na Kysuciach. Oravská časť ostala bez jasne určeného správcu.

  • Záchrana Oravskej lesnej železnice

    1986

    Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava začalo systematické úsilie o záchranu zachovanej časti železnice na Orave.

  • Oravský úsek ako súčasť múzea

    1988

    Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava prevzalo do svojej správy Oravskú lesnú železnicu a vypracovalo projekt jej revitalizácie.

  • Národné kultúrne pamiatky

    1991

    Zachovalá časť lesnej železnice na Orave aj na Kysuciach bola vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku.

  • Dohoda o revitalizácii oboch železníc

    1992

    Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava a Kysucké múzeum v Čadci uzavreli dohodu o revitalizácii Kysuckej a Oravskej lesnej železnice.

  • Rekonštrukcia Oravskej lesnej železnice

    1996

    Rekonštrukčné práce na trati v Sedle Beskyd a na moste pri stanici Tanečník vykonalo Železničné vojsko Ozbrojených síl Slovenskej republiky.

  • Zrušenie rekonštrukcie

    1997

    V dôsledku živelnej pohromy a následnej havarijnej situácie na Kysuciach nebol projekt revitalizácie Oravskej lesnej železnice dokončený.

  • Vypracovanie projektu revitalizácie Oravskej lesnej železnice

    2004

    Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava nechalo vypracovať projekt revitalizácie Oravskej lesnej železnice. Projekt na obnovu trate zhotovila spoločnosť Reming Consult a. s. Bratislava – Ing. Ján Špánik a Ing. Roman Ličko a projektovú dokumentáciu na obnovu objektov spracovala firma INKOPP s.r.o. Žilina.

  • Získanie prostriedkov na revitalizáciu

    2005

    Prostriedky na realizáciu obnovy železnice sa podarilo získať z projektu Európskej únie pod názvom "Využitie potenciálu hornej Oravy v oblasti cestovného ruchu revitalizáciou Lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce", spájajúcej oravský a severopovažský región.

  • Ukončenie revitalizácie

    2007

    Práce na revitalizácii Oravskej lesnej železnice, ktoré prebehli v r. 2005 - 2007, realizovala firma KOTEZA s. r. o. Vrútky.

  • Oravská lesná železnica sprístupnená verejnosti

    2008

    Oravská lesná železnica bola sprístupnená verejnosti. Koľajové vozidlá premávajú na trase Stanica Oravská Lesná - Tanečník - Sedlo Beskyd a späť. Súčasne bola otvorená expozícia História a súčasnosť Oravskej lesnej železnice, umiestnená v Budove pre lesných robotníkov. Budova sa nachádza v areáli Stanice Oravská Lesná - Tanečník.

  • Parná lokomotíva Gontkulák sa vrátila na trať

    2011

    Na trati Oravskej lesnej železnice začala premávať parná lokomotíva ČKD 1441/1928, známa ako Gontkulák.

  • Výstavba Goralskej drevenice

    2012

    V areáli stanice Sedlo Beskyd bola umiestnená drevenica s etnografickou expozíciou, zameranou na život Goralov. Realizácia tohto diela bola uskutočnená v rámci projektu Európskej únie "Gorali včera a dnes".