Prierez dejín Oravskej lesnej železnice

Stručná história Oravskej lesnej železnice na stiahnutie

 

  • Vypracovanie projektu stavby

    1916

    Oravský komposesorát nechal vypracovať projekt stavby lesnej železnice, určenej na dopravu vyťaženej drevnej hmoty vo svojich lesných správach Mútne a Zákamenné.

  • Výstavba trate

    1918

    Bola postavená železničná trať s rozchodom 760 m n. m. Trať viedla z Lokce do Oravskej Lesnej. Výstavbu lesnej železnice uskutočnila firma Nagy és Radó z Budapešti. Na stavbu železnice boli nasadení talianski vojnoví zajatci. Nová trať nebola prepojená s verejnou železničnou sieťou. Sídlo správy železnice, depo a výhrevne boli postavené v obci Lokca a slúžili až do r. 1931.

  • Plán prepojenia s lokálnou železnicou

    1921

    Vedenie Oravského komposesorátu nechalo vypracovať projekty na prepojenie Oravskej lesnej železnice k lokálnej železnici. Uvažovalo sa o dvoch variantoch. Jeden viedol cez vrch Príslop do Oravského Podzámku a druhý cez Námestovo do Tvrdošína. Kvôli vysokým nákladom neboli realizované.

  • Zámer prepojenia s kysuckou železnicou

    1924

    Vznikol zámer spojiť Oravskú lesnú železnicu s obdobnou traťou na Kysuciach.

  • Prepojenie s kysuckou železnicou

    1925

    Projekt spojenia Oravskej lesnej železnice s kysuckou lesnou železnicou vytvorila firma dipl. Ing. Edmund a Ladislav Gál z Ružomberka. Jeho realizáciou vznikol spojený dopravný systém Kysucká a Oravská lesná železnica

  • Výstavba stanice Tanečník

    1926

    Oravský komposesorát uskutočnil stavbu spojovacej časti lesnej železnice Beskyd - Chmúra. Trať bola postavená so systémom piatich úvratí, z ktorých boli tri v teréne a ako úvraťové boli riešené aj stanice Chmúra a Sedlo Beskyd. V tom istom roku bola postavená stanica Oravská Lesná Tanečník, kde je dnes areál múzea Oravskej lesnej železnice.

  • Povolenie na využívanie trate

    1928

    Ministerstvo železníc Československej republiky vydalo oficiálne prevádzkové povolenie na využívanie novopostavenej dráhy.

  • Zrušenie depa v Lokci

    1931

    Výhrevne a depo v obci Lokca boli zrušené a nové výhrevne a depo boli postavené na stanici v obci Zákamenné, v priestoroch zrušenej parnej píly.

  • DRUHÁ SVETOVÁ VOJNA

    1945

  • Poškodenie dráhy

    1944

    Dráha spojenej Kysuckej a Oravskej lesnej železnice bola počas bojov v SNP poškodená príslušníkmi protifašistického odboja, aby ju nemohli využívať jednotky okupantov.

  • Zrušenie Oravského komposesorátu

    1945

    Po druhej svetovej vojne bol zrušený Oravský komposesorát. Správu lesného fondu prevzali Československé štátne lesy. Spojená Kysucká a Oravská lesná železnica boli v prevádzke pod správou Lesného závodu Zákamenné.

  • Kysucká a Oravská lesná železnica ako preprava osôb

    1946

    Nepriaznivý stav dopravy po prechode frontu a oslobodení Slovenska viedol k myšlienke využiť spojenú Kysuckú a Oravskú lesnú železnicu na dopravu pasažierov, ale tento projekt nebol realizovaný.

  • Vážne poškodenie železnice

    1965

    Lesná železnica bola vážne poškodená v dôsledku živelnej pohromy a následnej povodne.

  • Ukončenie komerčnej prepravy

    1967

    Štátne lesy prijali rozhodnutie ukončiť komerčnú prevádzku na lesnej železnici, ktorá bola opotrebovaná a technicky zastaraná.

  • Zrušenie Kysuckej a Oravskej lesnej železnice

    1969

    Kysucká a Oravská lesná železnica boli zrušené, súčasne bolo prijaté riešenie zachovať technicky a historicky najzaujímavejšiu časť (de facto spojovaciu trať s úvraťami) ako technickú pamiatku. Ostatné časti železnice boli po etapách demontované do r. 1972.

  • Tragické nešťastie

    1970

    Na železnici došlo k tragickému nešťastiu, pri ktorom jeden zamestnanec prišiel o život a traja sa zranili.

  • Vznik projektu na vybudovanie skanzenu

    1971

    Vznikol projekt vybudovania skanzenu pri lesnej železnici. Tento skanzen v súčasnosti prevádzkuje Kysucké múzeum v Čadci.

  • Kysucký úsek ako súčasť múzea

    1974

    Kysucké múzeum v Čadci prevzalo do svojej správy zachovanú časť lesnej železnice na Kysuciach. Oravská časť ostala bez jasne určeného správcu.

  • Záchrana Oravskej lesnej železnice

    1986

    Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava začalo systematické úsilie o záchranu zachovanej časti železnice na Orave.

  • Oravský úsek ako súčasť múzea

    1988

    Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava prevzalo do svojej správy Oravskú lesnú železnicu a vypracovalo projekt jej revitalizácie.

  • Národné kultúrne pamiatky

    1991

    Zachovalá časť lesnej železnice na Orave aj na Kysuciach bola vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku.

  • Dohoda o revitalizácii oboch železníc

    1992

    Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava a Kysucké múzeum v Čadci uzavreli dohodu o revitalizácii Kysuckej a Oravskej lesnej železnice.

  • Rekonštrukcia Oravskej lesnej železnice

    1996

    Rekonštrukčné práce na trati v Sedle Beskyd a na moste pri stanici Tanečník vykonalo Železničné vojsko Ozbrojených síl Slovenskej republiky.

  • Zrušenie rekonštrukcie

    1997

    V dôsledku živelnej pohromy a následnej havarijnej situácie na Kysuciach nebol projekt revitalizácie Oravskej lesnej železnice dokončený.

  • Vypracovanie projektu revitalizácie Oravskej lesnej železnice

    2004

    Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava nechalo vypracovať projekt revitalizácie Oravskej lesnej železnice. Projekt na obnovu trate zhotovila spoločnosť Reming Consult a. s. Bratislava – Ing. Ján Špánik a Ing. Roman Ličko a projektovú dokumentáciu na obnovu objektov spracovala firma INKOPP s.r.o. Žilina.

  • Získanie prostriedkov na revitalizáciu

    2005

    Prostriedky na realizáciu obnovy železnice sa podarilo získať z projektu Európskej únie pod názvom "Využitie potenciálu hornej Oravy v oblasti cestovného ruchu revitalizáciou Lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce", spájajúcej oravský a severopovažský región.

  • Ukončenie revitalizácie

    2007

    Práce na revitalizácii Oravskej lesnej železnice, ktoré prebehli v r. 2005 - 2007, realizovala firma KOTEZA s. r. o. Vrútky.

  • Oravská lesná železnica sprístupnená verejnosti

    2008

    Oravská lesná železnica bola sprístupnená verejnosti. Koľajové vozidlá premávajú na trase Stanica Oravská Lesná - Tanečník - Sedlo Beskyd a späť. Súčasne bola otvorená expozícia História a súčasnosť Oravskej lesnej železnice, umiestnená v Budove pre lesných robotníkov. Budova sa nachádza v areáli Stanice Oravská Lesná - Tanečník.

  • Parná lokomotíva Gontkulák sa vrátila na trať

    2011

    Na trati Oravskej lesnej železnice začala premávať parná lokomotíva ČKD 1441/1928, známa ako Gontkulák.

  • Výstavba Goralskej drevenice

    2012

    V areáli stanice Sedlo Beskyd bola umiestnená drevenica s etnografickou expozíciou, zameranou na život Goralov. Realizácia tohto diela bola uskutočnená v rámci projektu Európskej únie "Gorali včera a dnes".

Oravský hrad & Oravská lesná železnica

SK: Vážení návštevníci, dovoľujeme si Vás upozorniť, že expozície Oravský hrad v Oravskom Podzámku a Oravská lesná železnica v Oravskej lesnej sú z dôvodu každoročnej plánovanej údržby v mesiaci apríl zatvorené s výnimkou veľkonočných sviatkov.

Tešíme sa na Vašu návštevu počas Thurzových slávností (27.-28.4.2019) na Oravskom hrade a na podujatí Keď odfúkne lokomotíva (12.5.2019) na Oravskej lesnej železnici.

 

ENG: Dear visitors, we would like to inform you that due to annual scheduled maintenance works, the Orava Castle and Orava Forest Railway will be closed throughout the month of April, except Easter holidays.

We are looking forward to welcoming you back at Orava Castle during the season-opening Thurzo Festival (27 – 28 April 2019) and during the event When The Locomotive Steams (12 May 2019) at Orava Forest Railway.